Vr, Ar – virtuális valóságok!

Sziasztok! Na hát hol is kezdjem?! Az egész Vr-reneszánsz elindítója, az Oculus 2012-ben a Kickstarteren született meg, és messze a legjobban áll az összes Vr-játékos fejlesztés közül. Az akkori kiadás kürölbelül egy ronda heggesztő maszkra hasonlított.

Mivel fejlődött a technológia, kisebbek lettek, jobb hatást keltenek és az ember azt veszi észre, hogy a teste ott a Földön, de a térlátása, feje a virtuális világban.

De mi is az a Vr?

A rövidítés annyit tesz, virtual reality, látszólagos valóság. Kezdetben egy ”sisak” volt, muszáj így hívjam, mert erre jobb szó nincs; na szóval a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy felvesz az ember egy sisakot vagy szemüveget, és az úgy vetíti a szemei elé a 3D-s világot, hogy abban a feje mozgatásával-forgatásával nézelődhet, és bármivel kapcsolatba is léphetünk, amit a programozók megírtak. Ez papíron maga a forradalom a tévén-monitoron bámult játékvilág után.

Amint azt említettem kezdetben egy heggesztő-maszk szerű izére hasonlított, de szerencsére az újabb és újabb verziók azért már áramvonalasodnak), ami a két szem elé egyenként pumpál 1080p-s képet, 90 fps sebességgel.

Az első Vr szemüveg Forrás: Techradar.com

Az első Vr szemüveg
Forrás: Techradar.com

A Vr-nál is két típust különböztethetünk meg, az egyiket egy számítógéppel (PC) kell összekötni, a másiknál saját telefonunkat használhatjuk, persze csak akkor, ha telefonunk támogatott.

Lassan nélkülözhetettlen lesz a gamerek világába, de nemcsak mivel egyre több nagyobb cég készít ilyen ”szemüvegeket” , köztük a Facebook is. De erről a következő cikkben mesélek.

Na a Vr után jöhet az Ar.

Ez az a kísérleti projekt, aminek a kedvéért a Microsoft megvette a Minecraftot egy kisebb teherautónyi pénzért. Ez nem igazi VR, hanem AR, augmented reality, vagyis kiterjesztett valóság. Ez azt jelenti, hogy nem egy komplett virtuális világot mutat, hanem a valódiba rajzol bele dolgokat hologramszerűen.

A Minecraft-építményeink például az íróasztalunkon, vagy a szoba padlóján jelennek meg. A Hololens a Windows 10-ökoszisztéma része lesz, és maga a fejlesztés a Kinectből nőtte ki magát – pontosabban az alapötlet valahol kettéágazott, az egyik feléből lett a Kinect, a másikat félretették, 2010-ben újra elővették, gyúrták még öt évig, és utána lett belőle a Hololens.

Ez valójában egy lecsupaszított Windows 10-et futtató miniszámítógéppel felszerelt okosszemüveg, felturbózva kamerával, mikrofonnal, mozgásérzékelővel, és egyéb szenzorokkal. A Microsoft távolabbra is néz az egésszel, mint a játékok, a különféle demókban a falon megjelenő Skype-hologramablakokat, 3D-s modellező programot, a semmiben lebegő emaileket mutogatnak.

Egészen durván scifinek néz ki, de hát az Xbox One élőbeszédes irányítása is annak tűnt. Valami ilyesminek képzeli el a Microsoft az egészen közeli jövőt:

Az biztos, hogy a Vr-al egy teljesen új dolog tárul az emberek elé, és ez lesz a jövő.

Ha tetszett a cikk, kövessetek Facebook oldalunkon. 🙂

Imre Krisztián adatlap-képe

Imre Krisztián

Weboldal tulajdonos, adminisztrátor, szerkesztő. Főként a Windows Mobile-ban és a Design-ban érzem otthon magam, de érdekelnek a telefonos rendszerek, továbbá bármi ami technológiával kapcsolatos. Célom, hogy cikkeim minél több emberhez eljussanak, ezáltal bevezetve őket a technológia újdonságaiba, érdekességeibe, továbbá tapasztalatgyűjtés, írói készségem javítása, és angol nyelvtudásom fokozása.

Szintén tetszeni fog...

1 hozzászólás

  1. 2016-05-03

    […] a technika megszállotjai vagyunk, és mobil VR-ra adjuk magunkat, ott jó, ha van kéznél egy 4k-s kijelzővel rendelkező telefon, de otthon […]

Vélemény, hozzászólás?